• Frågor & Svar

    Hur är almanackan förpackad i år?

    Liksom förra året finns det i år två olika förpackningslösningar, dessa levereras i två olika beställningskvantiteter.

    1. 15-pack i presentförpackning. Likt 2016 års almanacka finns detta alternativ även i år. Presentförpackningen har dock förfinats och förminskats något för att bättre passa produkten och ta något mindre plats i transporten.
    2. 25-pack halvmontage. Det klassiska förpackningsalternativ som föreningar/scoutkårer säkert känner igen. De är inte paketerade i presentförpackning utan är istället paketerade i plastpåse. En förpackningslösning som kräver att föreningen/scoutkåren monterar datumblock och månadsblock. I förvaringssynpunkt tar den mindre plats än vad ett presentförpackat 15-pack gör.

     

    Som vanligt finns även möjlighet att köpa 1 styck almanacka. Denna är då självklart paketerad i en kartong som lämpar sig som presentförpackning.

    Har vi som scoutkår rabatt på vår beställning?

    Tyvärr kan man som scoutkår inte få ytterligare rabatt på sin beställning. Dock har Ni som förening/scoutkår, när Ni köper ett 25-pack med halvmonterade almanackor, en automatisk rabatt då Ni enbart betalar 55 kronor per almanacka och på 15-packen enbart betalar 65 kronor per almanacka.

    Hur sker betalning av beställningar?

    Det finns flera alternativ för dig att betala för din beställning.

    1. Ni betalar smidigt med kort samtidigt som Ni lägger er beställning. Vid köp under 500kr, tillkommer en fast plock & fraktavgift på 75kr
    2. Ni väljer att betala mot postförskott. En extra avgift för postförskott på 50,00kr tillkommer utöver den fasta plock & fraktavgiften på 75kr (vid köp under 500kr)
    3. Är Ni en Scoutkår, KFUM förening eller Bokhandlare och behöver betala med faktura. Kontakta Scoutshopens kundtjänst, så registrerar vi er som fakturakund
    4. Är du privatkund går det självklart också bra att vända sig till sin närmaste Scoutkår, KFUM-förening eller Bokhandlare för att göra ditt inköp av årets almanacka

    2. Leverans och frakt: 

    Vilken leveranstid gäller för beställningar?

    Beställningar gjorda före midnatt skickas i regel vardagen efter. Leveranser som skickas som brev tar ca 2 dagar, leveranser som skickas som paket tar 3-5 dagar. Kring St Georg, terminsstart och terminsavslutning är det bra att räkna med någon dag extra.

    Vem levererar beställningarna?

    Vi skickar er beställning med den leverantör vi anser passar bäst för beställningen.

    Kan jag få min beställning hemkörd?

    Beroende på vart i landet ni vill ha almanackorna levererade och vilken mängd almanackor ni beställer så kan det hända att speditören väljer att köra er beställning direkt till dörren. Detta är inte något som leverantören ifråga eller scoutshopen kan påverka. Därför är det viktigt att ni som kund lämnar telefonnummer till den person som ska ta emot beställningen, då detta underlättar leveransen av er beställning.

    Om ni beställt ett mindre antal almanackor, t.ex. en eller två, så är det troligast att ni får hämta ut er beställning på närmsta utlämningsställe.

    3. Reklamation och retur:

    Har jag som återförsäljare eller kår rätt att returnera almanackor som jag inte fått sålda?

    Det finns ingen returrätt på lagda almanacksbeställningar. Men är du osäker på om du kommer kunna sälja alla de almanackor du tänkt beställa, så rekommenderar vi att du beställer i flera mindre omgångar.

    Vad gör jag om jag upptäcker att min beställning är felaktig?

    Om du upptäcker att din beställning är felaktig eller inte komplett så är det viktigt att du kontaktar oss. Kontaktinformation går att finna nedan. Tänk på att alltid ange namn och fakturanummer vid kontakt.

    4. Marknadsföringsmaterial: 

    Finns det tillgång till marknadsföringsmaterial att använda vid försäljning av almanackan?

    Det finns möjlighet att kostnadsfritt ladda ner både beställningslistor, och affischer i A3 och A4-format, för utskrift och bilder.

    5. Övrigt:

    Finns det fortfarande möjlighet att beställa en livstidslång prenumeration av scouternas almanacka?

    Till följd av en omorganisation i försäljningen av almanackan så kan vi inte längre ta emot nybeställningar av livstidsprenumerationer. De som i dagsläget innehar en prenumeration kommer fortsättningsvis få en almanacka skickad till sig.

    Har du frågor angående din livstidsprenumeration, eller vill meddela att du har flyttat, kontakta kansliet. För självklart ska du ha din almanacka!